onsdag 29 januari 2014

Har jag fått mer ork?

Idag var jag på Zumba Fitness 60. Dock inte med favoritinstruktören, snyft. Men, tyckte ändå det var ganska roligt även om det inte kändes som en utmaning. Fick mig en tankeställare då, för när jag började träna på Nordic Wellness så var det den instruktörens Zumba-pass som var typ det första passet jag gick på. Då, i början, blev jag sjukt trött och svettig. Sedan jag hittade favoritinstruktören som får svetten att flöda, får jag aldrig upp den pulsen eller svettproduktionen på de andra passen. Är det jag som har fått mer ork, eller har passen blivit enklare?

Nordic Wellness byter ut låtar och koreografi till klasserna var tredje månad, så det kan ju vara att passet inte är lika utmanande längre. Men enligt Chris Shugart så skulle det kunna röra sig om kroppens anpassning till konditionsträningen. Och i så fall kommer jag inte att gå ner i vikt om jag inte hela tiden ökar omfattningen av min konditionsträning. Han menar att man behöver få in styrketräningen också, vilket egentligen är ganska logiskt eftersom större och starkare muskler förbränner mer energi. Borde fundera lite över det och kanske implementera lite sånt också, även om jag tycker det är dötrist. Sen nämnde han också nånting om att förbättra kosten...

Det som stödjer Chris Shugarts inlägg är att det inte har hänt särskilt mycket med vikten och måtten sedan vi började mäta och väga oss här hemma. Visserligen spelar ju även andra faktorer in där, hrm, host... kosten... Speciellt helgernas småfrossande skulle jag kunna minska ner på. Att passen inte känns lika utmanande längre är ju också en indikator på det Chris skriver i sitt inlägg.

Jag behöver en boost i min träning, så att det händer nåt på vågen och med måttbandet. I juni planerar vi att åka på en försenad bröllopsresa. Då vore det trevligt om träningen har gett lite resultat. Plus att vi ska på tre olika bröllop under våren. Så jag har ju lite att kämpa inför tycker jag. Ska bara komma ihåg det när sötsuget rycker in också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D